fbpx
luni, decembrie 2, 2024
spot_img
More

    Ziridava Road Race – în căutarea unei cetăți dacice sau pe urmele lui Ptolemeu

    Sezonul Road Grand Tour începe în forță la Arad, într-un week-end cu fond și contratimp (11-12 Iunie) – cursă organizată în parteneriat cu prietenii de la Asociația Euromediu. 

    Am stat de vorbă cu Ciprian Filimon, președintele Asociației Euromediu și am aflat multe, multe lucruri din culisele organizării unei astfel de competiții, dar și despre Ziridava.

    “În 2018 am aniversat 100 de ani de România” – ne povestește Ciprian. “Ni s-a părut potrivit să sărbătorim printr-un eveniment ciclist rutier. Nu se prea organizaseră curse de șosea pe la noi, pe la Arad. Pe bună dreptate, e o bătaie de cap serioasă.” 

    Credit foto: @the_great_ujo

    Dar cumva, noi reușim să ne punem în situații interesante, fiindcă ne vin idei… 

    Denumirea are și ea tot origini istorice: există izvoare care atestă existența unei mari cetăți dacice cu important rol comercial, undeva în zona Aradului, fără a fi clar stabilit unde exact. 

    Ziridava (în traducere „oraș pe apă”), se pare că a fost poziționat de către Ptolemeu în vestul Daciei, în localitatea Cenad de azi. Pe de altă parte, istoricii au mai identificat ulterior peste 25 de locuri în care ar fi fost Ziridava. 

    “Noi organizam o tură ciclistă care se perinda prin locurile unde e posibil să fi fost cetatea Ziridava. Odată cu aniversarea Marii Uniri, ne-am gândit că denumirea concursului să fie tot una istorică.” 

    Credit foto: @the_great_ujo

    Evident, multă lume consideră că denumirea vine de la magazinul universal din centrul Aradului-:)

    “Am început cu 2 prime ediții timide. Am avut finanțări mult sub necesar, am umplut golurile așa cum am putut: cu ajutor de la colaboratori, cu voluntari inimoși, cu prieteni care ne-au fost aproape la nevoie. Dar participanții ne-au înțeles eforturile și ne-au iertat greșelile.” 

    Iubitorii de ciclism continuă să ne sprijine, fiecare în felul lui. Și atunci, cum să te lase inima să te oprești? 

    “Așa că am continuat, am avut ediția a III-a în plină pandemie. Chiar dacă a trebuit să o amânăm din primăvară în toamnă, până la urmă tot am organizat-o. Se pare că am făcut ceva bine, fiindcă ulterior am fost cooptați în Road Grand Tour. Ba mai mult, am fost selectați ca Etapă în Cupa României. Anul acesta urmează ediția a V-a, tot în RGT și Etapă în Cupă. Nici măcar nu ne-am imaginat că am putea ajunge aici… Până la urmă suntem niște oameni care fac sport și vor să-i stimuleze pe cât mai mulți să se apuce și ei.”

    Credit foto: @the_great_ujo

    De la prima ediție, organizatorii au fost preocupați în special de siguranța concurenților. Au ales trasee cu trafic cât mai redus și au stabilit ziua de duminică pentru proba de fond, pe drumuri județene cât mai puțin tranzitate. 

    Anul acesta traseul are o variantă nouă, fiind a treia versiune folosită. Se pleacă din fața Primăriei Arad, către Sânpetru German – Gelu – Calacea – Orțișoara – Seceani – Fibiș – Mașloc – Alioș – Zăbrani. Finish-ul va fi tot în cartierul Sânnicolau Mic al municipiului Arad, în același loc ca și în edițiile anterioare. Sunt 115 km, cu o diferență de nivel ascendentă de 420 m. E un traseu destul de complex, cu părți foarte ușoare și plăcute, însă are și câteva urcări și curbe dificile.

    Ediția trecută a adus proba de contratimp individual în cățărare, pentru prima oară în cadrul Ziridava Road Race, pe un traseu de lângă Mănăstirea Feredeu, destul de abrupt, cu sosire pe un „perete” (Transsiriana – un drum nou asfaltat de autoritățile locale din Șiria). 

    Credit foto Dorothea Cailean

    “Acum vom folosi o rută alternativă, un traseu ceva mai scurt, de doar 4 km și cu o diferenta de nivel de cca 450 m, deci va fi mai rapid și categoric mai spectaculos!”

    Ce înseamnă colaborarea cu Road Grand Tour?

    “Ceva foarte simplu, eficient și plăcut”, ne mărturisește Ciprian. “De la primul contact am rezonat perfect. Colaborăm cu profesioniști care știu ce înseamnă să își asume un angajament, ce presupune ciclismul și competițiile în domeniu. La primul concurs organizat împreună cu ei, am realizat că făceam instinctiv aceleași lucruri și luăm același gen de măsuri, iar ce nu am știut noi, am învățat de la ei. A fost chiar foarte ușor să ne armonizăm colaborarea.

    RGT aduce prestigiu unui eveniment ciclist. Noi venim cu organizarea unei etape din tur, ei vin cu know-how, imagine, consacrare. Și iese treaba bună.”

    Credit foto Dorothea Cailean

    Când pui umărul la realizarea unor astfel de competiții ai parte de multe momente frumoase

    “Startul e un moment incredibil pentru organizator – atunci când sute de oameni pleacă, alături de zeci de mașini, motociclete, fotografi, cameramani și drone, fiecare interacționând cu ceilalți.”

    Credit foto: @the_great_ujo

    Dar la fel de emoționant e și finish-ul, primele plutoane duduind la sosire, wow! 

    “Cred că la noi încă lumea nu știe că poate să vadă pe traseu ceva asemănător cu emisiunile sportive cicliste majore. Evident, mai e mult până acolo, dar creștem și, încet-încet ne apropiem. Un public mai numeros înseamnă și mai mulți sportivi, mai mulți sponsori și, automat rezultate mai spectaculoase.”

    Dintre toate competițiile cicliste, cele rutiere sunt cel mai dificil de realizat. Ele implică două riscuri majore: traficul rutier de pe traseu și viteza mare de deplasare a plutoanelor

    “Un aspect poate fi controlat până la un punct: studiere traseu, întocmirea planurilor, ghiduri tehnice, vulnerabilități, solicitări către diverse instituții și autorități.

    Mai rămân „detalii”: voluntari în punctele cheie, motocicliști, mașini de protecție, hidratare, planificare și marcare traseu, recuperare abandonuri, plasare fotografi și cameramani. Urmează alte „nimicuri”: finanțare, promovare, pachete de start, înscrieri, materiale personalizate, mâncare, sonorizare, prezentare, premii și multe altele.

    Abia acum începi să-ți faci griji pentru concurenți, să nu se accidenteze între ei, cu alți participanți la trafic sau cu factorii de protecție. Un pluton care rulează poate avea zeci de oameni care trebuie sa fie perfect coordonați, orice greșeală poate duce la accidentări grave. Poți doar să speri că totul va fi bine. Cred că slăbesc 3-4 kg în cele 2 zile de Ziridava Road Race!”

    Credit foto @the_great_ujo

    Dezvoltarea ciclismului de șosea sau MTB în zonă e o provocare continuă, unde e clar nevoie și de sprijinul autorităților locale

    Spre deosebire de alte județe, în Arad sunt puține zone care să permită mountain bike. Cele mai folosite trasee cu urcări și coborâri sunt pe dealurile din vestul Munților Zarand și Podgoria Aradului. În rest, sunt multe zone plate și vălurite, păduri unde poți merge cu MTB-ul dar șoselele din jur sunt mai „prietenoase” din punct de vedere al diferențelor de nivel, decât în alte zone. 

    “Din păcate pentru ciclismul rutier, traficul e destul de intens și consider că atât șoferii, cât și ciclistii mai au de evoluat în relațiile cu ceilalți participanți la trafic. Am susținut tot timpul că ar trebui ca, în cadrul pregătirii șoferilor pentru obținerea permisului de conducere, fiecare candidat să fie obligat sa parcurgă un număr de kilometri pe bicicletă, pentru a înțelege și situația celuilalt în trafic. Cred că trebuie să punem mai mult accent pe educarea copiilor – și nu doar a lor – în folosirea cât mai intensivă a bicicletei ca mijloc de deplasare.”

    Credit foto: @the_great_ujo

    Cât despre susținerea autorităților locale, evenimentele au putut fi organizate în condiții foarte bune. “Evident, este loc de mai bine, dar depinde mult și de noi, dacă ești serios și faci treabă, ești luat în serios.”

    Așadar, vom avea un week-end plin de ciclism la Arad: 2 zile, 2 trasee, 2 probe, cu speranța că vom descoperi și cetatea Ziridava. Spor la pedalat!

    Credit foto: @the_great_ujo, Dorothea Cailean

    Recente

    RECOMANDĂRI

    spot_img

    Abonare la newsletter

    Intră în clubul SportID. Te așteaptă noutăți, oferte și multe surprize.