fbpx
luni, februarie 10, 2025
spot_img
More

    CE E BICICLETA ȘI DE UNDE VINE EA?

    În luna mai sărbătorim bicicleta prin #bikemonth, ocazia perfectă pentru a încuraja cât mai mulți oameni să pedaleze. Această lună aduce pe la noi nelipsitele poze cu rapița în floare și se leagă de minune cu celebrarea bicicletei.  Cu toții ironizăm nevinovatele floricele galbene care invadează rețelele de socializare, dar când ajungem acolo facem măcar o poză pentru sufletul nostru și promitem solemn în fața celor două roți, care ne-au adus până acolo, că nu o vom distribui:-).

    Pe lângă campaniile care se luptă să răspândească mersul pe bicicletă (ce bine e că sunt tot mai multe, mai diverse și mai originale!), ne-am gândit că ar merita să acordăm puțină recunoștință celor care au adus pe lume frumosul vehicul. E mijloc de transport, aparat pentru antrenament dar și obiect de divertisment, un 3 în 1 în zilele noastre. 

    Prima bicicletă fără pedale îi este atribuită baronului german Karl von Drais, care și-a inventat în 1817 propria Laufmaschine (germană = „mașină de alergat”), denumită apoi de către presă Draisine (engleză) sau Draisienne (franceză). Karl von Drais a brevetat acest design în 1818, fiind primul vehicul de succes comercial pe două roți, cu propulsie umană, numit velociped și supranumit “hobby-horse” sau “dandy horse”.

    De la vulcan la prima bicicletă

    Se pare că Drais a fost stimulat să caute o alternativă la utilizarea cailor, din cauza foametei, recoltelor eșuate și a dispariției multor cai din anul 1816, rămas în istorie ca “anul fără vară”. În 1815 a avut loc o erupție vulcanică foarte puternică în Muntele Tambora (Indonezia de azi), iar cenușa din coloana de erupție s-a dispersat în întreaga lume, scăzând temperaturile globale în următoarele luni.

    Primul vehicul pe două roți cu propulsie mecanică i se datorează lui Kirkpatrick Macmillan, un fierar scoțian, care l-a construit în 1839. El a dezvoltat un design cu tracțiune spate, folosind trepte montate în mijloc, conectate prin tije la o manivelă posterioară, asemănătoare transmisiei unei locomotive cu abur. 

    De-a lungul timpului, bicicleta a fost reinventată continuu, reușind să ajungă un vehicul folosit în viața de zi cu zi și schimbând complet percepția oamenilor asupra ei. De la o jucărie periculoasă destinată sportivilor, ea a ajuns să fie un mijloc de transport zilnic pentru bărbați și femei de toate vârstele.

    Astfel, bicicletele au continuat să evolueze pentru a răspunde nevoilor variate ale oamenilor. Schimbătorul de viteze a fost dezvoltat în Franța între 1900 și 1910 și a fost îmbunătățit în timp. Abia în anii 1930 organizatorii de curse au permis concurenților să folosească angrenaje; până atunci, aceștia erau nevoiţi să folosească biciclete cu două viteze. Pentru a schimba vitezele, ciclistul trebuia să se oprească, să scoată roata și să o monteze la loc. După ce a fost permisă folosirea schimbătoarelor, timpii curselor au scăzut imediat.

    În al Doilea Război Mondial majoritatea bicicletelor militare folosite erau cu o singură viteză, deși bicicletele cu mai multe viteze erau cunoscute pe scară largă la acel moment. Avioanele americane aruncau biciclete, care erau apoi folosite de către parașutiști pentru transport. Unitățile germane Volksgrenadier aveau fiecare un batalion de infanterie pe biciclete. 

    La sfârșitul anilor 1960, în SUA conștientizarea importanței exercițiilor fizice era în plină creștere. Mai târziu, avantajul transportului eficient din punct de vedere energetic a condus la boom-ul bicicletelor din anii 1970. Vânzările anuale de biciclete pentru adulți din SUA s-au dublat între 1960 și 1970, urmând să se dubleze din nou între 1971 și 1975, ajungând în cele din urmă la aproape 17 milioane de bucăți.

    Cursierele 

    Cele mai multe dintre vânzări au fost către bicicliști noi, care au preferat în mod covârșitor modele ce imitau bicicletele de curse folosite în Europa, echipate cu schimbător. Aceste biciclete mai ușoare, folosite de mult timp de către profesioniști, aveau ghidonul mai jos, anvelope înguste, cinci până la cincisprezece viteze și o șa îngustă, de tipul celor de curse. 

    Bicicletele BMX (bicicletă moto-cross) care au de obicei roți de 16-24 de inci, standardul fiind 20 de inci,  au apărut în California la începutul anilor 1970, când adolescenții începuseră să își imite eroii de la moto-cross. Documentarul despre cursele de motociclete din 1971 “On Any Sunday” este considerat factorul determinant al acestei mișcări la nivel național în SUA. Abia la mijlocul deceniului, BMX a atins o masă critică, iar producătorii au început să creeze biciclete concepute special pentru acest sport.

    BMX a devenit un sport internațional cu mai multe discipline diferite, cum ar fi: Freestyle, Racing, Street și Flatland.

    Mountain-bikes (MTB)

    În 1981 a apărut primul MTB produs în serie, destinat utilizării pe diverse suprafețe, în afară de asfalt.  A fost un succes imediat, iar exemplarele s-au epuizat rapid, popularitatea lor fiind stimulată de noutatea posibilității de a practica ciclismul pe orice teren și de apetitul tot mai mare al locuitorilor urbani de a evada pe bicicletă în natură și de a încerca sporturi extreme noi. Aceste modele prezentau cadre mai robuste, anvelope mai late, o poziție mai verticală (pentru a permite o vizibilitate mai bună și mutarea centrului de greutate) și, din ce în ce mai mult, diferite modele de suspensie față și spate. Până în anul 2000, vânzările de MTB le-au depășit cu mult pe cele de curse, șosea și cicloturism.

    Secolul XXI

    Secolul XXI a adus dezvoltări tehnologice în proiectarea, construirea și utilizarea bicicletelor. Cadrele și componentele continuă să devină tot mai ușoare și mai aerodinamice, fără a sacrifica rezistența, în mare parte prin utilizarea proiectării asistate de computer. Descoperirile legate de stabilitatea bicicletelor au fost facilitate de simulări pe computer, iar gadgeturile electronice s-au extins, de la simple ciclocomputere la contoare de putere (power-meters) și sisteme electronice de schimbare a vitezelor.

    Primele biciclete de triatlon au fost biciclete de șosea modificate, prin adăugarea de bare aerodinamice pe ghidon, care permiteau o poziție de pedalat mai agresivă. 

    La sfârșitul anilor 1980 și începutul anilor 1990, bicicletele de triatlon au început să evolueze și să se îmbunătățească. Au fost dezvoltate noi materiale și tehnologii, cum ar fi fibra de carbon și tuburile aerodinamice, care au permis crearea de biciclete mai ușoare, mai rapide și mai aerodinamice. Adăugarea de bare aero a permis, de asemenea, reducerea rezistenței la vânt și la creșterea transferului de putere.

    La sfârșitul anilor 1990 și începutul anilor 2000, bicicletele de triatlon au suferit o transformare majoră. Introducerea bicicletei de contratimp, cunoscută și sub numele de bicicleta TT, (time-trial) a revoluționat acest sport. Aceste biciclete au fost concepute special pentru probele de contratimp, cu accent pe aerodinamică și pe transferul de putere. 

    În ultimii ani, bicicleta de triatlon a cunoscut multe progrese în tehnologie, materiale și design. Introducerea schimbătorului electronic de viteze, a frânelor pe disc și a aerodinamicii avansate, a făcut ca bicicletele de triatlon să devină mai rapide, mai eficiente și mai ușor de utilizat ca oricând. Integrarea monitorizării și analizei datelor au permis cicliștilor să-și urmărească și să-și îmbunătățească performanța în timp real, în timp ce utilizarea imprimării 3D și a altor tehnici avansate de fabricație a făcut posibilă crearea de biciclete extrem de adaptate și personalizate.

    Se explorează, de asemenea, utilizarea inteligenței artificiale, ceea ce ar putea duce la crearea de biciclete cu adevărat inteligente, care se pot adapta nevoilor și preferințelor utilizatorului.

    Surse:

    https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_bicycle

    https://triathlon-bike.com/the-history-of-the-triathlon-bike/

    https://www.triathlete.com/gear/bike/forward-thinking-the-evolution-of-the-triathlon-bike/

    Recente

    RECOMANDĂRI

    spot_img

    Abonare la newsletter

    Intră în clubul SportID. Te așteaptă noutăți, oferte și multe surprize.